Geometria i zbieżność kół
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z potrzeby kontrolowania geometrii kół w swoich samochodach. Zazwyczaj nie są świadomi usterki, którą mają w swoim pojeździe. Dopiero po profesjonalnym ustawieniu geometrii okazuje się, że auto prowadzi się znacznie pewniej i stabilniej. Kierowcy często mają problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy na wprost oraz jazdy po łuku, gdzie pojawia się bezwład prowadzenia. Przy źle ustawionej geometrii opony nie mają pełnego styku z drogą, co powoduje dyskomfort. Ważne jest, aby ciśnienie w oponach było poprawne podczas ustawiania geometrii kół. Szczególnie ważne jest to przy montażu nowych opon, aby upewnić się, że będą one użytkowane właściwie. Uszkodzenia układu zawieszenia lub kierowniczego również wymagają wizyty w serwisie i sprawdzenia geometrii. Luzy w układzie kierowniczym, wypracowane lub pęknięte tuleje wahaczy, pęknięte sprężyny wpływają na przesuwanie się kół i zmiany w geometrii.
Brak okresowego sprawdzania geometrii kół wynika z niewiedzy o wpływie nieprawidłowej geometrii na pojazd. Dlatego chcemy podzielić się wiedzą na ten temat.
USŁUGA | CENA |
---|---|
Geometria kół przód | od 180 zł |
Geometria kół przód + tył |
od 200 zł |
Geometria zawieszania (pneumatyczne, hydrauliczne) | od 300 zł |
Geometria + adaptacja zawieszenia |
od 450 zł |
Geometria samochody dostawcze |
od 300 zł |
Zbieżność kół
Zbieżność kół to wartość położenia kół na jednej osi względem siebie. Nie ustawiamy jej tylko na przedniej osi, ale także na tylnej. Zbieżność określa odległość między kołami mierzoną w osi między tyłem a przodem obręczy. Przykłady: 1500mm – 1490mm = 10mm (koła są zbieżne), 1500mm – 1510mm = -10mm (koła są rozbieżne). Zbyt duża zbieżność powoduje zużycie zewnętrznych krawędzi opon, natomiast duża rozbieżność wybiera wewnętrzne krawędzie opon i powoduje wędrowanie pojazdu na drodze, szczególnie w koleinach. Tylna zbieżność wyznacza prawidłowy tor jazdy pojazdu, dlatego pomiar obu osi jest ważny. Tylna oś jest odniesieniem do ustawienia kół przednich. Niektóre serwisy bez profesjonalnego sprzętu ustawiają tylko przednią oś, co może prowadzić do błędów.
Pochylenie koła
Pochylenie koła to odchylenie górnej krawędzi koła do wnętrza nadkola (kąt ujemny) lub na zewnątrz (kąt dodatni). Źle ustawione pochylenie powoduje zużycie krawędzi opony, zwiększa zużycie tulei wahacza, łożysk kół i wpływa na prowadzenie pojazdu.
Wyprzedzenie osi zwrotnicy
Wyprzedzenie osi zwrotnicy (WSZ) to wysunięcie koła do przodu lub tyłu pojazdu patrząc z boku. Złe parametry kąta WSZ powodują poprzeczne zużycie opony, ściąganie pojazdu i brak powrotu kierownicy do poziomu. Parametry geometrii mierzymy w stopniach i minutach, poza zbieżnością, którą mierzy się także w milimetrach. Geometrię należy sprawdzać co 15-20 tys. km lub raz w roku, najlepiej po zmianie opon z zimowych na letnie. Poprawna geometria to do 7% oszczędności paliwa, zwiększona żywotność opon i zawieszenia, a przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.